Toποθέτηση διακόπτη βεντιλατέρ σε 33

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΚΟΠΤΗ ΒΕΝΤΙΛΑΤΕΡ

Επειδή όπως είναι γνωστό η 33 (και όχι μόνο…) με τις υψηλές θερμοκρασίες σε δρόμους με αυξημένη κίνηση δεν τα πάει και τόσο καλά,μια καλή ‘’πατέντα’’ για να προστατέψουμε τον κινητήρα μας και να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο είναι η τοποθέτηση ενός διακόπτη για χειροκίνητη λειτουργία του βεντιλατέρ (χωρίς βέβαια να καταργηθεί η αυτόματη λειτουργία του μέσω της θερμοστατικής βαλβίδας).

Τα υλικά που θα χρειαστούμε είναι τα εξής:
1.Κοφτάκι-απογυμνωτής καλωδίων
2.Δοκιμαστικό κατσαβίδι 12V
3.Διακοπτάκι για το ταμπλό
4.Καλώδιο αυτοκινήτου (Φ 2-2,5)
5.Πλαστικά σφιγχτηράκια (τάιρ απς)
6.Ακροδέκτες επαφών
7.Μονωτική ταινία
8.Ασφαλειοθήκη  με ασφάλεια 30 Α (δεν χρειάζεται αν επιλέξουμε να βάλουμε ρελέ με ενσωματωμένη ασφάλεια)
9.Ρελέ 4 επαφών (12V/30A) (βλέπε συνδεσμολογία ρελέ)
και…
Υπομονή!

Λοιπόν ξεκινάμε αποσυνδέωντας τον αρνητικό πόλο της μπαταρίας (βασική κίνηση για οποιαδήποτε παρέμβαση κάνουμε στο ηλεκτρικό κύκλωμα του αυτοκινήτου μας).
Παίρνουμε την άκρη του καλωδίου και τοποθετούμε ένα ακροδέκτη τον οποίο και τοποθετούμε σε μία υποδοχή του θετικού πόλου της μπαταρίας.
Εδώ να σημειωθεί ότι θα ήταν καλύτερο αντί για τον πόλο της μπαταρίας να πάρουμε ρεύμα από κάποιο σημείο του ηλεκτρικού κυκλώματος το οποίο δίνει τάση μόνο όταν ο διακόπτης της μίζας είναι ανοιχτός. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε να αποτελειώσουμε την μπαταρία σε περίπτωση που ξεχάσουμε το βεντιλατέρ ανοιχτό. Διαλέγετε και αποφασίζετε…

Επόμενη κίνηση είναι να οδηγήσουμε το καλώδιο μέσα στο αυτοκίνητο (στο σημείο που έχουμε επιλέξει να μπει το διακοπτάκι).Αριστερά και δεξιά του καλοριφέρ υπάρχουν ταπωμένες αναμονές απ’όπου θα περάσουμε τα καλώδια στο εσωτερικό της καμπίνας…

Εγώ επέλεξα αυτή που βρίσκεται κοντά στην μπαταρία για ευνόητους λόγους…

Περνάμε λοιπόν το καλώδιο κάνοντας τρύπα στο κέντρο της τάπας με ΠΡΟΣΟΧΗ έτσι ώστε να μην έρχεται το καλώδιο σε επαφή με την λαμαρίνα του αυτοκινήτου (αποφεύγωνατς έτσι τον κίνδυνο φθοράς από τριβή και δημιουργία σπινθηρισμών με ολέθρια αποτελέσματα) και το οδηγούμε στο σημείο όπου έχουμε βάλει το διακοπτάκι.Εκεί το κόβουμε και το συνδέουμε στη μία επαφή του διακόπτη.Παίρνουμε το υπόλοιπο κομμάτι και συνδέουμε την άκρη του στην άλλη επαφή και το οδηγούμε ομοίως πίσω στην τρύπα που έχουμε επιλέξει να περάσουν τα καλώδια.Αφού τοποθετήσουμε ομοιόμορφα τα καλώδια μέσα και κάτω από το ταμπλό,τα ασφαλίζουμε με μονωτική ταινία και σφιγχτήρες και τοποθετούμε την λαστιχένια τάπα όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία

Τώρα στο άκρο του καλωδίου που έχουμε φέρει από την δεύτερη επαφή του διακόπτη ενώνουμε το ένα άκρο της ασφαλειοθήκης.Στο άλλο άκρο της προσθέτουμε λίγο καλώδιο έτσι ώστε να φτάνει στο σημείο που έχουμε επιλέξει να σταθεροποιήσουμε τον ρελέ και αφού βάλουμε το ανάλογο βισματάκι ,το οδηγούμε στην αντίστοιχη αναμονή του ρελέ  του οποίου την συνδεσμολογία θα δούμε αναλυτικά αμέσως παρακάτω…

Τα υλικά για την σύνδεση του ρελέ φαίνονται στην επόμενη φωτογραφία…

Ο ρελές  έχει 4 επαφές ενώ δίπλα στήν κάθε μία  υπάρχει ένα νούμερο.

Οι επαφές 85 και 86 αφορούν τήν λειτουργία – οπλισμό του ρελέ. Η 85 είναι η γείωσή του άρα τήν συνδέουμε με ένα καλώδιο η άκρη του οποίου θα πιάνει στό σώμα – λαμαρίνα του αυτοκινήτου ή στόν αρνητικό πόλο τής μπαταρίας.
Η επαφή 86 είναι αυτή που δίνει τήν τάση λειτουργίας του ρελέ. Αρα συνδέεται με το extra διακοπτάκι(στο άκρο του καλωδίου της ασφαλειοθήκης μας δηλάδή).
Η επαφή 30 συνδεεται απευθείας με τον θετικό πόλο τής μπαταρίας ενώ η επαφή 87 με τό καλώδιο που δίνει τάση λειτουργίας στο βεντιλατέρ.Δείτε και το διάγραμμα που έχω στο τέλος της αναφοράς για να καταλάβετε ακριβώς αυτά που γράφω…
Στα άκρα των καλωδίων που θα οδηγήσουμε στο ρελέ,τοποθετούμε τους ανάλογους ακροδέκτες όπως αυτός της παρακάτω φωτογραφίας…Ο συγκεκριμένος είναι αυτός για την γείωση(μαύρο χρώμα)

Όταν τελειώσουμε την σύνδεση του ρελέ,τον τυλίγουμε με λίγη μονωτική ταινία για ασφάλεια και με την βοήθεια τάιρ απ τον ασφαλίζουμε στον χώρο του κινητήρα…
Στις παρακάτω φωτογραφίες φαίνεται η όλη συνδεσμολογία καθώς και το σημείο που επιλέχθηκε για γείωση του ρελέ…

και ακολουθεί η τελική εικόνα της εργασίας μας με όλα τα παρελκόμενα τακτοποιημένα…

Τώρα θα συνδέσουμε το καλώδιο που φεύγει από την επαφή 87 του ρελέ στο φισάκι του βεντιλατέρ.Θα το βρείτε αρκετά εύκολα (δεξιά του βεντιλατέρ)…

Αποσυνδέουμε το φισάκι του βαντιλατέρ από αυτό της θερμοστατικής βαλβίδας και έχουμε στα χέρια μας το τμήμα που βλέπετε στον κόκκινο κύκλο.

Σκοπός μας είναι να συνδέσουμε το καλώδιό μας(από επαφή 87) μαζί με το λευκό καλώδιο που υπάρχει στο φισάκι.Για να αφαιρέσετε το άσπρο καλώδιο από το φισάκι και να κάνετε εύκολα δουλειά, πάρτε ένα μικρό κατσαβίδι και σπρώξτε το δοντάκι που συγκρατεί τον ακροδέκτη του άσπρου καλωδίου μέσα στο φισάκι.Δυστυχώς η λεπτομέρεια είναι πολύ μικρή για να σας δείξω φωτογραφία…Δεν είναι δύσκολο,απλά προσέξτε πως είναι στερεωμένος ο ακροδέκτης του καλωδίου…Αφού αφαιρέσετε λοιπόν το καλώδιο και το ενώσετε με το κόκκινο που έρχεται από το ρελέ,τοποθετήστε το ομοίως στο φισάκι και σπρώξτε το δοντάκι συγκράτησης από την αντίθετη πλευρά για να ασφαλίσει.Τσεκάρετε την στεθερότητα την σύνδεσης παρακαλώ…

Στον κίτρινο κύκλο φαίνεται η σύνδεση που προανέφερα.
Τοποθετούμε το φισάκι της βαλβίδας στη θέση του,τον αρνητικό πολό της μπαταρίας και τακτοποιούμε το καλώδιό μας στο χώρο του κινητήρα με μονωτική ταινία και σφιγχτήρες έτσι ώστε να μην εμποδίζει σε οποιαδήποτε εργασία συντήρησης και μακριά από τα κινούμενα μέρη του boxer…
Γενικά προσέξτε έτσι ώστε το πέρασμα των καλωδίων να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο….

Ακολουθεί η γενική τελική εικόνα της όλης …φασαρίας…

Να επαναλάβω ότι μονώνουμε την οποιαδήποτε σύνδεση με πολύ προσοχή…

Εδώ φαίνεται το σημείο που επέλεξα να τοποθετηθεί το διακοπτάκι.Το σύστημα λειτουργεί άψογα χωρίς να επιβαρύνει στο ελάχιστο το ηλεκτρικό κύκλωμα του αυτοκινήτου (σύμφωνα με τις ενδείξεις του βολτόμετρου).
Έτσι είμαστε πλέον έτοιμοι για βόλτες χωρίς άγχος ακόμα και στην κίνηση της πόλης!

ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Παρακάτω σας έχω ετοιμάσει ένα πολύ πρόχειρο σχεδιάγραμμα της συνδεσμολογίας που ακολουθήθηκε.Αν επιλέξετε να τοποθετήσετε ρελέ με ενσωματωμένη ασφάλεια παρακάμψτε τα όσα βλέπετε και γράφονται σχετικά με αυτήν.

Να ευχαριστήσω θερμά τον tstrat για την πολύτιμη βοήθειά σχετικα με την συνδεσμολογία…

Eπιμέλεια: Λουκάς