Kλιματισμός

O κλιµατισµός του αυτοκινήτου

Έκδοση Adobe Reader (κάντε δεξί κλικ και επιλογή “Save Target As” για να την κάνετε download)

Μύθοι και πραγµατικότητα…

Η χρήση του κλιµατιστικού συστήµατος κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής
περιόδου αποτελεί την πρώτη µας ανάγκη, είτε ανεβαίνουμε την Σταδίου, είτε
κατεβαίνουµε την Ποσειδώνος, είτε χαλαρώνουμε… στην Τσιµισκή. Δυστυχώς οι
ψηλές θερµοκρασίες µαζί µε το νέφος και την τρύπα του Όζοντος δηµιουργούν ένα
εκρηκτικό µείγµα από τη στιγμή που µπαίνουµε καλοκαίρι στο αυτοκίνητο…

Αρχικά θα πρέπει να ξέρουµε ότι…
Ο κλιµατισµός δεν “παράγει” ψύξη, απλώς αφαιρεί ποσό θερµότητας από το
εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Υπάρχουν δύο τύποι κλιµατισµού:
O αυτόµατος (clima) και ο απλός. Στον πρώτο, µπορούµε να επιλέξουµε την
επιθυµητή θερµοκρασία, η οποία διατηρείται σταθερή µε τους κατάλληλους
αισθητήρες που ενεργοποιούν παράλληλα τον κλιµατισµό και το καλοριφέρ του
αυτοκινήτου.
Στον απλό κλιµατισµό, ο συνδυασµός αυτός επιτυγχάνεται µε τη χειροκίνητη χρήση
των δύο ρυθµιστών.
Με το χειροκίνητο σύστηµα µπορούµε να επιτύχουμε τη µέγιστη δυνατή απόδοση,
ενώ στο clima οι αισθητήρες θέτουν κάποιους περιορισµούς.
Στο σύστηµα clima, η επιλογή “defrost” µάς δίνει τη δυνατότητα να αφαιρέσουµε
την υγρασία από το εσωτερικό για ταχύτερο ξεθάµπωµα των παραθύρων. Αυτό
βέβαια επιτυγχάνεται και µε το χειροκίνητο σύστηµα, αρκεί να ανοίξουµε
ταυτόχρονα τον κλιµατισµό και το καλοριφέρ, µε εσωτερική ανακύκλωση του αέρα.

Η δίωρη παραµονή ενός αυτοκινήτου κάτω από τον ήλιο µπορεί να ανεβάσει τη
θερµοκρασία του εσωτερικού του στους 80 βαθµούς Κελσίου.
Για να διευκολύνουμε τη λειτουργία του κλιµατισµού, πρέπει πρώτα να ανοίξουµε
όλα τα παράθυρα, για να εξισορροπηθεί η θερµοκρασία του εσωτερικού του
αυτοκινήτου [που κατά κανόνα είναι περίπου διπλάσια της εξωτερικής ]. Να
κινηθούµε µε ανοιχτά παράθυρα για λίγο, ώστε να φύγει ο θερµός αέρας. Κατόπιν,
να θέτουµε σε λειτουργία τον κλιµατισµό και να κλείσουµε τα παράθυρα…

Ο ανθρώπινος οργανισµός δεν αντέχει σε απότοµες θερµοκρασιακές µεταβολές
άνω των δέκα βαθµών. Αν η εξωτερική θερµοκρασία φτάνει τους 45 βαθµούς,
πρέπει να µειώσουµε σταδιακά τη θερµοκρασία του εσωτερικού χώρου, αλλιώς
κινδυνεύουμε από θερµικό σοκ.
∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι το ίδιο ισχύει και όταν πλησιάζουµε στον προορισµό
µας.
Γι’ αυτό, λίγο πριν φτάσουμε, θα πρέπει να αυξήσουµε σταδιακά τη θερµοκρασία
του εσωτερικού, ώστε να αποφύγουμε την απότοµη έκθεσή µας στο θερµό
περιβάλλον.
Ιδιαίτερα, ο θερµορυθµιστικός µηχανισµός του οργανισµού των παιδιών και των
ατόµων τρίτης ηλικίας δεν προσαρµόζεται γρήγορα και ο κίνδυνος θερµικού σοκ
είναι αυξηµένος.

Όσο µεγαλύτερη είναι η επιφάνεια των παραθύρων και η χωρητικότητα του
θαλάµου των επιβατών, τόσο δυσχερέστερη είναι η λειτουργία του κλιµατιστικού
συστήµατος. Σε µεγάλα αυτοκίνητα υπάρχουν δύο εξατµιστές: ένας στο ταµπλό και
ένας στο πίσω µέρος του αυτοκινήτου. Επίσης, αν οι επιβάτες αυξηθούν, η
θερµότητα των σωµάτων τους επιβαρύνει το έργο του κλιµατισµού, ιδιαίτερα αν
καπνίζουν.

Μπορούµε να αυξήσουµε την απόδοση του κλιµατιστικού συστήµατος, αν
ενεργοποιήσουµε την εσωτερική ανακύκλωση του αέρα. Με αυτό τον τρόπο, ο
µηχανισµός δεν καταναλώνει πρόσθετο έργο, αφού απλώς διατηρεί σταθερή τη
θερµοκρασία του ήδη ψυχρού αέρα, του οποίου, επιπλέον, το ποσοστό υγρασίας
είναι ελάχιστο, έχοντας ήδη αποµακρυνθεί.

Το οξυγόνο όµως που περιέχει εξαντλείται, γι’ αυτό πρέπει να ενεργοποιούµε
περιοδικά την είσοδο του εξωτερικού αέρα.

Όσο και αν µας ευχαριστεί, δεν πρέπει ποτέ να κατευθύνουµε το ρεύµα του κρύου
αέρα επάνω µας. Ο κίνδυνος ψύξης είναι άµεσος, και γι’ αυτό θα πρέπει πάντοτε
να κατευθύνουµε τον ψυχρό ρεύµα προς την οροφή του αυτοκινήτου, εκεί που
συσσωρεύεται ο θερµός αέρας.

Ο καπνός των τσιγάρων είναι ο βασικός εχθρός του κλιµατιστικού, συµβάλλει και
επιταχύνει την ανάπτυξη µυκήτων, που ζουν στο κάτω µέρος του εξατµιστή, εκεί
που συσσωρεύεται υγρασία.
Ένας απλός τρόπος για να µειώσουµε την ανάπτυξή τους είναι να κλείνουµε τον
κλιµατισµό, βάζοντας τον ανεµιστήρα στη µεγαλύτερη ταχύτητα λίγα λεπτά, ώστε
να εξατµιστεί η παραµένουσα υγρασία.
Εκτός αυτού, όταν σταθµεύουµε, πρέπει να τοποθετούµε το αυτοκίνητο σε οριζόντιο
επίπεδο, ώστε να µη λιµνάσει νερό στον εξατµιστή.

Να θυµόµαστε ότι ένα ακάθαρτο όχηµα ανεβάζει την θερµοκρασία στο εσωτερικό
του 2-5 βαθµούς από ένα καθαρό όχηµα.
Τα αντηλιακά σκιάδια που τοποθετούνται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, δεν
προσφέρουν σπουδαία προστασία, από τις ηλιακές ακτίνες σε αντίθεση µε αυτά
που τοποθετούνται εξωτερικά από τα τζάµια.

∆εν πρέπει ποτέ να βάζουµε µπροστά τον κινητήρα, µε το κλιµατιστικό σύστηµα
ενεργοποιηµένο. Ούτε να τον σβήνουµε, αν δεν έχουµε πρώτα απενεργοποιήσει τον κλιµατισµό.
Όταν ενεργοποιούµε τον κλιµατισµό, θα πρέπει να έχουµε µειώσει πρώτα τις
στροφές του κινητήρα, ώστε η εµπλοκή του συµπιεστή να γίνει οµαλά, και κατόπιν
να πατήσουµε σταδιακά το γκάζι.

Είναι εντελώς λανθασµένη ενέργεια η διακοπή της λειτουργίας του κλιµατισµού,
όταν θέλουµε να επιταχύνουµε σε κάποιο προσπέρασµα. Τα σύγχρονα κλιµατιστικά
συστήµατα “συνεργάζονται” µε τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο του κινητήρα, ο οποίος
διακόπτει στιγµιαία τη λειτουργία του κλιµατισµού, όταν επιχειρούµε να
επιταχύνουµε, και τον θέτει σε λειτουργία, όταν η ταχύτητα σταθεροποιηθεί.
∆εν πρέπει λοιπόν να απορούµε αν η απόδοση του κλιµατισµού είναι µειωµένη, ενώ
εµείς οδηγούµε µε το γκάζι στο “πάτωμα”.

Eπιμέλεια: Σωτήρης